Funderingar

År 1818 fick Sverige sin första statsminister, Louis De Geer. Sedan dess, fram till idag, nästan tvåhundra år senare har vi inte haft en enda kvinnlig statsminister. Det är lite märkvärigt tycker jag. Tycker också att det är märkvärdigt att Reinfeldt nu tjänar 144 000 i månaden. Under sin tid tjänade Olof Palme 24 000.

Jag fattar att tiderna förändras, under 1980-talet var 24 000 mer än 24 000 är idag, men skillnaden kan inte vara så stor att Reinfeldt är värd mer är hundratusen mer nu än Palme var värd för knappt 30 år sedan.

Tiderna har också förändrats vad gäller kvinnliga politiker, avsevärt tack och lov. För hundra år sedan fick kvinnor inte ens rösta i Sverige. Helt sjukt. Vad jag aldrig har förstått är hur det blev så att kvinnor skulle ses som mindre värda? Visst män kanske är mer fysiskt starka men annars? Kanske för att kvinnor uppehålls med att föda barn. Men att vara fysiskt svagare och tvungen att föda barn gör en ju inte dummare. Hur kan det ha varit så självklart i hela världen under så lång tid att män skulle ha mer rättigheter än kvinnor? Någon som har en bra förklaring?

Kommentarer
Postat av: sara

Hej Lovisa, intressant ämne. Detta är nog min uppfattning idag... Eftersom män längre tillbaka i tiden har dominerat samhället har normer och dagens kultur vuxit fram efter deras normer. Resulterat idag gör att kvinnan fortfarande har en underkuvande roll i samhället. Det som är skrattretande är att jämlikhet nu betraktas som uppnått när kvinnan anpassar sig efter männens normer. Varför kan det inte vara tvärt om.

2011-12-07 @ 07:56:12
URL: http://smorgasvadgott.blogg.se/
Postat av: sara

...Det jag alltså hoppas på i framtiden är att kvinnan får vara med och forma samhället och att kvinnans olika hobby ska få högre status än den har idag.

2011-12-07 @ 07:58:40
Postat av: Lovisa

Ja det är sant. Tack för kommentaren Sara:) Jag älskar när folk kommenterar! Jag hoppas i och för sig att man inte ska göra skillnad på kvinnligt och manligt i framtiden, i alla fall att det blir färre saker som ses som kvinnligt och manligt. I mitt drömsamhälle skulle alla bara ses som människor. Det kommer alltid finnas män som är mer hemma i det som verkar kvinnligt och tvärt om i alla fall. Om det inte blir så håller jag helt klart med dig att det "kvinnliga" borde få samma status som det "manliga".

2011-12-07 @ 08:08:50
Postat av: sara

Jag hoppas också att man inte ska göra skillnad på kvinnligt och manligt. Bra sagt!

2011-12-07 @ 09:38:55
Postat av: Linn

(His)tory.

2011-12-07 @ 22:43:53
URL: http://linniengland.blogspot.com
Postat av: Linn

(His)tory.

2011-12-07 @ 22:44:51
URL: http://linniengland.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0