Juli 12, 2010

Nu är Linn åter hemkommen från Grekland där hon har hängt med Sara i en vecka. Efter hennes första jobbdag gick vi till kiosken för att hyra film och jag konstaterade ett ganska kul faktum, att bland guiderna på vårat jobb måste hon vara den som är mest höger politiskt sett. Det är ett roligt faktum med tanke på att hon är socialdemokrat som lutar väldigt mycket åt vänster. Vi kom in på syndikalism och sedan på direkt demokrati och jag tycker egentligen att det skulle vara bra om vi hade det i Sverige för då kanske vi hade sluppit det här med kärnkraften som borgarna nu helst plöstsigt har bestämt och sånt. Linns invändning var att om det var så kanske folk inte hade orkat engagera sig så mycket och att det bara blir de högutbildade som får sin röst hörd medan arbetarklassen har fullt upp med annat, vilket hon kanske har rätt i. Egentigen vore ju direkt demokrati det mest demokratiska och rättvisa men samtidigt blir det ju inte det ifall alla inte deltar och det är jättesynd att det inte går i praktiken.

För att avsluta skulle jag vilja skriva ett citat från vad min far sa idag (som är ganska typiskt honom) när vi satt i bilen och Saga och mamma höll på att fjanta sig som mest. "Nu tror jag alla skulle behöva en alvedon".

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0